Pages

Friday, December 10, 2010

Sos Lada Hitam

Salam Jumaat...rupanya banyak faedah bila kita suka men'google'..xpayah sibuk2 nak kluar makan kat kedai..makan kat rumah lebih jimat dah sedap...walaupon sebenarnya meatball itu saya beli, tapi sosnya saya masak sendiri. Resepinya saya cuba dari blog K'Hana dan boleh rujuk kat sini...



Resepinya adalah seperti berikut:
sumber: http://hanamemories.blogspot.com
  • 1 labu bawang besar - potong dadu
  • 4 - 5 sudu besar lada hitam - saya letak 3 sb lada hitam hancur
  • 2 sb. sos tomato
  • 2 sb. kicap pekat
  • 1 cawan air rebusan ayam/daging/serbuk pati-saya guna 1 sb stok maggi ayam
  • 1 sb. tepung jagung
  • 1/2 cawan air
  • 2 sb. susu cair-saya pon guna fresh milk mcm k'hana
  • 1 sb. butter untuk tumis
  • garam dan gula secukup rasa
Cara-Cara

Tumis bawang besar bersama butter sehingga layu, masuk bahan2 lain kecuali masuk adunan tepung jagung yang dibancuh dengan air last skali..kacau hingga pekat dan sedia untuk dimakan!!!! (^_^)


No comments:

Post a Comment